Ljus...

En kung var så gammal att han skulle låta någon av sina tre prinsar ärva kungariket. Han kunde inte bestämma sig för vem som skulle få kungariket så han gav dem en utmaning.

Han gav dem en summa pengar var och sa till dem: "använd dessa pengar för att fylla upp mottagningshallen i mitt palats med något".

Den äldsta prinsen tänkte och tänkte, då kom han på: "jag köper bomull för alla mina pengar, det är både billigt och det fyller upp mycket". Så han köpte all bomull han kunde och fick sina tjänare att fylla mottagningshallen, det var en så stor mottagningshall att det inte ens räckte upp till hälften.

Den näst yngsta brodern tänkte och tänkte, då kom han på: "jag köper säd för alla mina pengar, det är billigare än bomull så då borde det fylla upp hallen". Han köpte all säd han kunde hitta och fick sina tjänare att fylla mottagningshallen, det räckte knappt upp till hälften.

Den yngsta brodern tänkte länge och väl. Till slut kom han på vad han skulle göra. När dagen började dra sig mot sitt slut kom sonen tillbaka till kungen och sa: "nu har jag fyllt upp hallen med något och jag fick pengar över". Han lämnade tillbaka alla pengar förutom två guldmynt som hade gått åt till det som fyllde hallen.

Kungen blev fundersam och sa: "det här verkar för bra för att vara sant, du får visa mig min son". Då gick de båda till mottagningshallen, i mitten av den stora salen stod ett ljus, det fyllde ut varenda vrå av rummet med ljus. Kungen blev så imponerad av den yngste sonen att han gav honom kungariket.


Kommentarer
Postat av: Malin

Väldigt bra beskrivande berättelse.

2010-11-14 @ 19:20:56
URL: http://malinidvh.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0